Christiaan Kuitwaard
     
Christiaan Kuitwaard kreeg zijn opleiding aan de akademie Minerva te Groningen en aan de Hogeschool voor de Kunsten in Kampen. Vanaf 1991 exposeert hij regelmatig zijn werk, in 1997 voor het eerst in galerie "Eewal" later enkele keren bij het Tripgemaal in Gersloot en op verschillende andere plaatsen in binnen- en buitenland. In 2004 en 2005 werd zijn werk bij galerie "Eewal" op de KunstRAI in Amsterdam gepresenteerd. Christiaan Kuitwaard schildert alledaagse gebruiksvoorwerpen uit zijn directe omgeving. Sinds 2004 is er werk van Kuitwaard opgenomen in de vaste collectie van Museum Belvedere In Heerenveen. In de catalogus van dit museum schreef Rudy Hodel:
"Christiaan Kuitwaard is gefascineerd door de grens van het zichtbare en het onzichtbare. Als schilder balanceert hij op een fysieke grens, waardoor het lijkt alsof zijn geschilderde stillevens en landschappen tot stilstand zijn gekomen en de tijd buiten werking is. Hij is een klassieke schilder van de vertraging."

Susan van den Berg schrijft in het kunstblad ‘Tableau’ van december 2007/ januari 2008 ondermeer het volgende:

‘Christiaan Kuitwaard schildert de stilte. De schaduw is zijn onderwerp, het schimmenrijk zijn werkgebied. Hij is zo’n kunstenaar voor wie het schilderen geen handeling is, maar een manier van leven. Dat heeft te maken met ervaring en beleving, maar ook met het besef dat de essentie van een ondewerp vooral door nuancering wordt bereikt.

Christiaan Kuitwaard heeft zijn thematiek overzichtelijk ondergebracht in drie verschillende categorieen: interieurs, stillevens en landschappen.

Hij zegt:’ Het stilleven omvat de ruimte van je oog tot ongeveer anderhalve meter, het interieur gaat van anderhalf tot zes a zeven meter en het landschap is van zeven meter tot oneindig.’

Zijn werkwijze is eveneens aan analyse onderhevig. ‘Als ik schilder denk ik in drieen’, zegt hij:’Wit (licht), zwart (donker) en het grijs dat ertussen zit. Daar
kun je alles mee uitdrukken.’ Dat uitdrukken gebeurt met name door weglaten, want ‘schilderen is relativeren.’
Het recente werk is geschilderd in extreem sfumato, wat de relativering nog
verder verhevigt.’


045


046


047


048


 


01

03

05

07

11

13

15

31 (verkocht)

38

41 (verkocht)

 

 


02

04

06

08 (verkocht)

09 (verkocht)

10

12(2009)

14

12(2006)

44