Anton Rinzema
     

Geboren 1943

Kreeg zijn opleiding aan de akademie Minerva te Groningen.

De schilderijen van Anton Rinzema laten ruimten zien waar geen mens te bekennen is, maar waar het menselijke wel aanwezig is. In de schilderijen die bijna tekeningen lijken, zijn de contouren te zien van voorwerpen die tafels, planten, auto’s, ramen en gebouwen lijken te zijn. De vrijwel abstracte vlakken geven de kijker de ruimte voor eigen interpretatie.

Leegte, met een zweem van menselijke aanwezigheid en tegelijkertijd een beklemmende afwezigheid van leven. Kleur-en lijngebruik versterken deze “menselijke leegten”.

Opvallend zijn zijn vlakmatige, rafelig omlijnde vlakken, die tezamen dan weer een kamerplant of schoen vormen. Naast deze herkenbare vlakken, die samen iets voorstellen, staan er ook ondefinieerbare plekken op het doek, die doen denken aan een raam of gordijn.


Rinzema 02



Rinzema 03 (verkocht)



Rinzema 05



Rinzema 08


 


Rinzema 01

Voor Anton Rinzema zijn alle voorwerpen op zijn schilderijen duidelijk afgeleid van de dingen om hem heen, maar voor de onbevangen kijker is de combinatie tussen weten en niet weten des te boeiender, omdat het veel aan de fantasie overlaat.

Hij gaat ver in het doorvoeren van het vlak als thema, want het doek zelf wordt ook als plat object gerespecteerd. Bijna alle schilderijen hebben een leeg midden. Maar dit ontbreken van een centraal aandachtspunt maakt niet dat de compositie uiteen valt, integendeel. Scherpe afsnijdingen aan de randen van het doek en de ruimte om de dingen heen lijkt de onderlinge spanning juist te verhogen.

Maar is het eigenlijk wel leegte? Nee, eigenlijk zijn het zinderende laagjes verf die als de muren van een huis de spullen bij elkaar houden.

Anton Rinzema exposeerde in 1970 voor het eerst in galerie “Eewal” In 1999 en 2000 was zijn werk vertegenwoordigd op de KunstRai in Amsterdam



Rinzema 04



Rinzema 06