2005

Ditte Brouwers - Euf Lindeboom

Ditte Brouwers laat bij Galerie Eewal zien dat ze een echt schilderdier is. Er hangen landschappen, maar het maakt weinig uit of die nu in Noord-Holland, Spanje of Italië gesitueerd zijn. De schilderijen gaan in de eerste plaats of schilderijen zelf. Het onderwerp is bijzaak

Brouwers heeft een zoekende manier van schilderen, waarbij de ene vorm de andere en de ene kleur de andere uithaalt. Hele stukken worden weggekrabd of overgeschilderd, wanneer ze niet binnen het grote geheel passen. zo schilderen de schilderijen als het ware zichzelf. "Doorgaan tot het schilderij geen vragen meer stelt", vat Brouwers haar manier van werken samen.

Er is veel moois te beleven aan deze doeken, die vooral van lef getuigen. In een en hetzelfde schilderij vind je de fijnste kleurnuances naast de felste contrasten. Transparant gehouden stukken worden afgewisseld door delen waar de verf er dik opgemetseld ligt. Soms ze gelaagd, soms in een keer met het tempermes en vaak worden zakkers in de verf gerafineerd opgenomen in de voorstelling. Maar nooit laat haar gevoel voor kleur en balans haar in de steek. Een aanrader.
Sietse Singelsma, maart 2005


De geabstraheerde huizen van Euf Lindeboom (1947) staan bekend om hun onverzettelijkheid. De kunstenares heeft er haar handelsmerk van gemaakt, maar treedt nu ook naar buiten met ander werk, voortbordurend op de stijl van haar vorig jaar verschenen vogelboek `Kill your darlings. Nooit!'. Galerie Eewal toont beide facetten van haar werk, in een reeks schilderijen (met de huizen) en een serie tekeningen (vol slingerende bloemmotieven en woekerende vegetatie).

De tekeningen zijn verzameld onder de noemer `Backwards into the future', en het plezier straalt ervan af. Een welkome afwisseling na alle geschilderde hui-zen, boerderijen, schuren en strandhuisjes. Niet dat daar iets mis mee is. Integendeel, het zijn mooie schilderijen.

Lindeboom neemt bestaande huizen als uitgangspunt en plaatst ze later in aangepaste vorm in een andere omgeving. De woningen worden gereduceerd tot kleurvlakken en leven in geabstraheerde vorm verder in een verstilde setting. Soms verraadt de architectuur de afkomst. Materiaaltechnisch is het werk het meest interessant op de schilderachtige stukken, bij oud ver-weerd hout of aangetast stucwerk. Maar die onderdelen zijn schaars.

Des te virtuozer toont ze zich in haar tekeningen. Die zijn illustratief, speels, vindingrijk en daardoor uitermate aantrekkelijk. Met gemengde technieken weet Lindeboom een subtiele schoonheid neer te zetten, die geen moment verveelt. Prachtige papiersoorten zijn soms aan twee kanten bewerkt, met verf of een stempeltechniek. Ook zijn met borduurgaren bloemapplicaties aangebracht. Wie goed kijkt, ziet dat een getekende bloem is opgebouwd uit gestileerde vogelvormen. Wat mij betreft mag hier ook een boek van worden uitgebracht. Ik zou het zeker kopen.
Susan van den Berg, november 2005


2005: Dave Meijer | Hans van den Boogaard | Ra van der Hoek | Ditte Brouwers | Hans van den Boogaard - Christiaan Kuitwaard - Anton Rinzema | Maria Hees - Hans Landsaat | Beppie Gielkens - ‘Teigetje & Woelrat’ | Euf Lindeboom | Christiaan Kuitwaard