2010

Anne Vanoutryve | Barbara de Vries | Wim Borst | Myra de Vries

Anne Vanoutryve (1977) studeerde in 2001 af aan de Hogeschool voor Wetenschap & Kunst in Gent, België. Sindsdien is haar werk geëxposeerd in binnen- en buitenland en heeft zij al meerdere prijzen gewonnen in België. Dit is haar eerste solotentoonstelling in Nederland.

Zelf zegt zij over haar werk:
‘Gelaagd schilderen: toevoegen, wegschrapen, overschilderen alsof het ene het andere overwoekert, het zichtbare slechts opperhuid is waaronder een organisch gebeuren de kenmerken van kleuren en vormen en van wat leeft dicteert. Ik schilder vanuit de materie. De beleving is mijn startpunt. Ik schilder vanuit mijn herinnering, naar schetsen en foto’s. Hoe langer ik met een schilderij bezig ben, hoe meer ik me verplaats in de geest van het landschap, althans hoe ik het landschap heb ervaren. Ik zoek naar dezelfde sensatie in mijn schilderijen.’

Barbara de Vries kreeg haar opleiding aan de Gerrit Rietveld akademie in Amsterdam en de St.Joost akademie in Breda. Vanaf 1980 werkte zij veel voor theatergroepen zoals voor o.a. de Appel, Baal, Zuidelijk Toneel, Globe. Vanaf 1997 is zij zich meer gaan toeleggen op tekenen, schilderen en fotografie.

Maarten Bertheux schrijft o.a. over haar werk:
’Geladen impressies. In de recente serie Pandora komen verschillende inhoudelijke en technische aspecten in het werk van Barbara de Vries naar voren. De serie boort de psychische lagen van de menselijke drijfveren aan die in digitale beeldbewerkingen van fotografisch materiaal worden verbeeld. Er ontstaan complexe beelden die een sterk theatraal karakter hebben door een speciaal lichtgebruik en manier van componeren.

Wim Borst startte in 1977 zijn professionele loopbaan als keramist. Als autodidact kreeg hij o.a. les van Ru de Boer en Emmy van Deventer. Hij is bekend geworden door zijn geometrische vormen, aanvankelijk gebaseerd op de rechthoek. Later komen daar de ronde vormen bij.
De behandeling van het materiaal wordt anders, doordat hij de laatste jaren organisch materiaal toevoegt aan de klei, zodat de huid van de objecten een steeds belangrijker rol krijgt.
In deze nieuwe serie is de kleur weer een belangrijkere rol gaan spelen, helder rood en blauw wordt op verschillende vlakken aangebracht.

Myra de Vries over haar werk:
’Ik verzamel landschappen. Het kunnen weidse berglandschappen zijn, maar ook desolate stadsgezichten, afbraakpanden of fabrieken.Daarnaast verzamel ik beeldfragmenten uit mijn directe omgeving of belevingswereld, zoals een verdwenen huis uit de straat of een verdwaalde hond. Door deze elementen te combineren maak ik nieuwe, persoonlijke landschappen, die daardoor niet meer alledaags of waarheidsgetrouw zijn.’